miercuri, 9 martie 2016

Experimente distractive pentru pitici

In ultima perioada fetita mea a inceput sa nu mai fie interesata de activitatile educative pe care le avem in casa.
Probabil este plictisita sau poate ca mai are unele nemultumiri din cauza dentitiei. Ideea este ca nu mai arata acelasi interes ca pana acum pentru "povestile si jocurile mele" despre natura, litere si numere. Stiu ca este o perioada si isi va recapata interesul, tocmai de aceea incerc acum sa aduc in prim plan un alt tip de activitati care sa fie distractive si educative in acelasi timp.
Asa ca am venit cu ideea de a face tot felul de experimente pe cat posibil de simple pentru a ma face inteleasa de un copil de 2 ani si jumatate. Ideea a fost intampinata cu entuziasm si uite asa am ajuns amandoua in bucatarie in cautarea materialelor de studiu.
Daca primul pas in care alegem materiile folosite in cadrul experimentelor nu este foarte greu, sa stii ca nici urmatorul nu este dificila. Cum sa facem ca materiile monotone din bucatarie sa fie distractive? Simplu cand vine vorba de un copil de 2 ani jumatate. La aceasta varsta copiilor li se pare destul de haios orice este in bucatarie. De la o simpla lingura pana la tot ceea ce inseamna condimente

Daca conditia principala de a fi distractiva activitatea a fost indeplinita inseamna ca micutul  poate trece fara probleme la urmatorul pas si anume sa descopere lumea alaturi de tine prin joc. In cazul in care copilul tau nu este suficient de mare exista posibilitatea sa nu inteleaga foarte mult din ceea ce ii spui. Nu este cazul sa te stresezi oricum prea mult cu aspectul asta, incearca sa te concentrezi mai mult pe distractie si pe dezvoltarea motricitatii fine, oricum informatiile vor fi inregistrate de micut si poate mai tarziu ii vor fi folositoare.

Circuitul apei in natura
Acum daca te-ai pregatit pentru distractie si voie buna uite si cateva idei pe care le-am pus eu in practica. Am inceput cu un experiment foarte usor de realizat, la care te poate ajuta chiar si un copil de doi anisori. Nu sunt utilizate materiale toxice. Experimentul dureaza mai multe zile si ii poate dezvolta si abilitatile de analiza si observare. Ai nevoie de banda scotch, apa, o punga care poate fi sigilata si daca vrei sa fie mai atractiva deseneaza un soare si un nor pe punga cu sageti care sa descrie si vizual ce ii vei explica micutului tau.

Vulcanul
Daca la experimentul anterior nu a fost nevoie de prea multa munca, acum vine distractia si munca adevarata. Pentru a realiza un vulcan care erupe e nevoie de ceva munca si mai multe ingrediente pe care le gasesti in bucataria ta. Ai nevoie de 2 cesti de faina, 1 ceasca de sare, 2 linguri de ulei, aproximativ o ceasca si jum de apa calda si poti adauga si colorant alimentar (eu nu am mai colorat aluatul format). Toate aceste ingrediente se amesteca si se obtine de fapt vestita plastilina homemade. Lava se face mai usor, de fapt ai nevoie de un bidon de mici dimensiuni peste care se va forma un munte cu aluatul facut. In bidon se pune bicarbonat de sodiu (aproximativ jumatate de cescuta mica), 2 linguri de detergent de vase (se poate face si fara diferenta este ca dureaza mai putin explozia) si daca vrei sa fie lava colorata in rosu se poate pune si colorant alimentar (noi nu am folosit colorant) si cantitate de otet egala cu bicarbonatul de sodiu. Vulcanul sa fie asezat pe o tava si cu ajutorul unei palnii se toarna otetul in bidon. Rezultatul... distractie maxima.
 
Se dizolva/Nu se dizolva
Dupa un asa experiment de asa amploare cum este vulcanul se pot face experimente mai simple care sunt doar pentru observarea caracteristicilor unor materii din bucatarie. Fetita mea a invatat asa si sensul expresiei "se dizolva". Am folosit mai multe recipiente transparente, apa, zahar, sare, piper boabe si alte condimente. Ideea experimentului este ca cel mic sa afle din practica care dintre produsele de mai sus se dizolva in apa si care nu, iar pentru cei care nu stiu sensul acestui cuvant asta este o metoda foarte buna de a-i invata intelesul. Separat am  pus si niste bicarbonat de sodiu peste care am turnat cateva picaturi de otet pentru a intelege mai bine care a fost reactia chimica care a produs lava vulcanului nostru.

Densitatea lichidului
Daca la experimentele descrise mai sus am folosit cuvantul dizolvare pentru a fi invatat de fetita mea. La cel despre care urmeaza sa va povestesc am fost putin mai retinuta in a folosi cuvantul densitate, fiind un cuvant mult mai complicat de explicat unui copil de doar 2 anisori si jumatate. Insa sensul practic a fost inteles pe deplin si de fapt acesta era si scopul pe care il urmaream. 
Pentru asta am folosit cateva pahare, apa, ulei si otet. Astfel am aflat ca otetul este la fel de "greu" -are densitate apropiata cu cea a apei si cele doua se amesteca. O alta descoperire interesanta a fost ca uleiul alimentar are o densitate mult mai mica decat a apei - este mai "usor" decat  apa- si ca acesta pluteste si nu se ameateca nici cu apa si nici cu otetul. Si am mai aflat ca face "balonase" daca este agitat si asta a fost o incantare si motiv maxim de distractie.

Coloram laptele
Si dupa atatea experimente stiintifice am avut si un experiment artistic. Am facut opere de arta in lapte. Am folosit colorant pentru oua, lapte si detergent de vase. Am turnat lapte intr-o farfurie in care am picurat diferite culori de colorant iar la final am inmuiat betisoare de urechi in detergent de vase si am atins picaturile de colorant din lapte. Finalul a fost opera de arta.

Sa gradinarim
Pe langa experimentele facute in bucatarie m-am gandit ca ar fi interesant, distractiv si in acelasi timp educativ daca  am avea parte si de cateva lectii de gradinarit. Asa ca nu ne-am lasat descurajate de faptul ca locuim intr-un apartament relativ mic si fara balcon deschis. Aveam o floricica care era uscata si astfel am avut ocazia sa vedem exact din ce este formata. A fost distractiv pentru ca a avut ocazia sa se murdarieasca serios pe maini si a udat pamantul din ghiveci- normal mult mai mult decat trebuia - insa la final am avut si rezultate bune. Fasolea plantata a rasarit asa ca avem acum si motiv de mandrie. Bobul de fasole a fost analizat si studiat ca la un curs de botanica si astfel am avut ocazia sa incepem studiul cardurilor Montessori despre botanica. Incet si fara graba incerc sa avem astfel de activitati doar cu caracter informativ nu in ideea de a retine denumiri greoaie. Dar se pare ca a retinut partile din care este format un copac asa ca o sa mai discutam despre plante peste ceva timp pentru ca avem si rezultate.

Cam asa ne-am mai distrat noi in ultima vreme si am descoperit lucruri noi si interesante. Sper sa ii trezesc interesul pentru fizica si chimie cu astfel de experimente dar sa i se dezvolte si abilitatile creative. Pe termen scurt scopul activitatilor este de a ne scoate din rutina si sa avem mereu activitati diverse care sa ii trezeasca interesul in mod distractiv.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu