joi, 17 noiembrie 2016

10 experimente cu apa pentru copii (2-6 ani)

Ultima perioada a fost una de acomodare cu gradinita, pentru unii - asta am fost eu- si pentru altii de acomodarea cu ideea ca la gradinita se merge doar atunci cand nu esti racit. Asa ca,  daca tot am stat acasa am cautat alte si alte metode de a ne ocupa timpul.

De data asta am invatat despre apa, pentru ca in ultima perioada am invatat despre balene,  am zis hai ca ar fi interesant sa vedem ce si cum se intampla. Zis si facut, dar si distrat la maxim. Acesta e si motivul pentru care  le scriu eu mai jos, cam pe toate cele pe care le-am facut, ca sa va distrati si voi cand aveti chef.

1. Bila saltareata.
Am zis sa incep povestioara mea cu un experiment simplu, care poate fi facut chiar si la baita, si care e foarte, foarte distractiv. Noi am facut acest joc de multe ori la baita, dar de data aceasta l-am incercat si intr-un vas in mijlocul camerei.
Materiale necesare:
 -un vas destul de mare plin pana la jumatate cu apa, sau in cada pentru a nu uda toata camera cum am facut noi;
-o bila plina cu aer, sau ar fi de preferat un recipient din plastic de la ouale Kinder, care sa nu fie gaurit.

Explicatie: In primul rand trebuie sa pui cateva intrebari care sa atraga atentia copilului. Ce este in bila? Are apa bila in interior? Are aer, la fel cu cel pe care il respiram noi. Chiar daca copilul nu raspunde corect la aceste intrebari ai reusit sa ii atragi atentia asupra detaliilor. De ce nu sta bila pe fundul vasului cu apa? Pentru ca aerul este mai putin dens decat apa si de aceea el pluteste. Sugereaza-i copilului sa incerce sa tina bila sub apa iar apoi sa ii dea drumul si distractia sa inceapa. Adu in discutie ca acelasi lucru se intampla si cu vapoarele mari. Acestea au multe incaperi pline cu aer care ajuta vaporul sa pluteasca.

2. Bila cu apa. 
Firesc si normal este ca urmatorul experiment sa fie facut imediat dupa ce copilul s-a jucat cu bila saltareata si a experimentat suficient modul in care raspunde aceasta atunci cand actioneaza o forta asupra ei, in acest caz forta cu care apasa copilul atunci cand se joaca cu ea.
Materiale necesare. Acest experiment este unul care vine in completarea celui de sus, asa ca in plus fata de materialul de la primul experiment mai ai nevoie de:
- inca doua bile care sa se desfaca si care sa fie umplute cu apa. Noi am folosit alte oua Kinder, de diferite marimi.
Se pare ca tendinta mea de a recicla aproape tot, ma ajuta sa gasesc materialele necesare imediat, dar ma ajuta sa o transform intr-un mic ecologist si pe fetita mea.


Explicatie: Acum a venit momentul sa faci comparatii. In primul rand il rogi pe copil sa umple cu apa noile jucarii. Apoi, pornind de la primul experiment incepi cu acelasi tip de intrebari care sa trezeasca spiritul de observatie al copilului. Scoate in evidenta ceea ce se intampla cu noile obiecte aduse in joc. Pune intrebari din care sa evidentiezi diferentele de comportament. Prin observarea acestor diferente copilul incepe sa inteleaga ceea ce se intampla.

3. Balonase in apa.



Plecand de la experimentul de mai sus poti face un alt experiment distractiv.
Materiale necesare. Pe langa vasul cu apa folosit la primele doua experimente mai ai nevoie de:
- o bila gaurita. Eu am gaurit una din bilele folosite la celelalte experimente.
Explicatie:Primul lucru pe care trebuie sa il faci alaturi de copil este sa observati impreuna caracteristicile obiectului care urmeaza sa fie introdus in apa. Ce forma are? Cum este suprafata lui? Important este sa fie scos in evidenta ca in interiorul bilei este aer si ca are o gaura. Apoi il poti ruga pe micut sa se joace cu ea si sa bage bila in apa. De ce crezi ca se formeaza balonasele in apa? Ce se intampla? Scoate in evidenta ca in bila intre apa in locul aerului. Poti continua cu intrebarile, insa important este sa ii oferi si raspunsurile corecte bazate pe observarea directa a ceea ce se intampla.

4. Pluteste sau se scufunda? 
Este un experiment ce il poate invata pe copil tot despre masa si densitate. Daca copilul este prea mic nu insista prea mult cu acesti termeni pentru ca ii poti pierde interesul. Dar poate invata despre cuvintele opuse greu-usor, daca il pui pe copil sa cantareasca in mana obiecte diferite. Il poti implica si pe copil in cautarea obiectelor pe care sa le scufunde si sa le observe comportamentul.
Materiale necesare: 
-un vas destul de mare plin pana la jumatate cu apa;
-o piatra;
-un dop de pluta;
-o bila de sticla, daca iti este usor sa procuri;
- o moneda de 50 bani si una de 1 ban, sau orice alte monede;
- o guma de sters;
-doua obiecte de aceeasi marime insa cu greutate diferita (pentru a observa cum se comporta in functie de densitate);
-alte obiecte de diferite forme si marimi pe care le puteti cauta impreuna prin casa.
Explicatie: Pune intrebari despre caracteristicile fiecarui obiect, vorbeste despre forma, marime. Cat de greu pare a fi atunci cand il tine in palma copilul. Pare a fi mai greu sau mai usor decat un alt obiect? Observati si analizati fiecare obiect inainte de a fi introdus in apa. Scoate in evidenta cum fiecare obiect pluteste in functie de densitate, suprafata de atingere a apei si forma. Povesteste-i micutului cum lucrurile mai dense decat apa se scufunda. Poti sa ii povestesti ca densitate mai mare inseamna ca se inghesuie mai multa masa intr-un spatiu mai mic, dar nu insista daca copilul este mult prea mic pentru a intelege si vizualiza acest lucru. Este destul de greu ca un copil sa vizualizeze cum moleculele care sunt mai inghesuite fac ca densitatea sa fie mai mare si invers.
 
5. Barcuta.
Acest experiment ar fi de preferat sa fie facut dupa ce au fost facute cele de mai sus. Pentru ca acum poate testa pas cu pas tot ceea ce a observat pana acum.
Materiale necesare:
-vas cu apa;
-folie aluminiu;
-monede sau pietre.

Explicatie:Acum trebuie sa observe mai bine decat din experimentele de mai sus ca obiectele plutesc in functie de: desitatea lor, forma lor si suprafata de atingere a apei a obiectului. Aseaza pe apa folia de aluminiu apoi pune pe ea cateva monede, aceasta va pluti si va sustine monedele care altfel s-ar fi scufundat. Pentru a scoate in evidenta cat de importanta este suprafata de atingere a apei si forma, fa o minge din folia de aluminiu cu tot cu monedele pe care le-ai asezat pana acum. Aceasta se va scufunda.

6. Sa coloram cu bomboane
Un experiment dragut pe care l-am gasit pe internet si care a adus veselie si culoare. Nu are neaparat o explicatie stiintifica, trebuie doar sa observati si sa va bucurati de culori.
 Materiale necesare:
-apa calduta;
-o farfurie alba, de prefera;
-bomboane Skittles, sunt singurele care pot fi folosite cu succes in experiment. Am incercat si cu alta marca de bomboane, insa nu a functionat.


7. Jocul la baita. 
Toti cei care au copii stiu ca momentul baitei este foarte important, atat pentru igiena, sanatate, dar si pentru relaxare inainte de somnic. Noi am avut momente in care fetita noastra era bucuroasa cand urma baitadar si cand pur si simplu, nu avea ea chef sa mearga la baita, iar dupa ce intra in cada nu mai avea chef sa iasa (o alta poveste). Dar de fiecare data am incercat sa facem din acest momentul unul de joaca si explorare in acelasi timp. Atunci cand nu vrea la baita incepem sa cautam impreuna prin casa jucarii cu care poate sa se joace si sa le analizeze. Asa se formeaza un mediu prielnic de a explora in timp ce respectam si rutina zilnica. Sigur, problema se transfera, de la "Nu vreau baita!", la "Nu vreau sa ies din cada!".

8. Noua ne place sa ne balacim
Nu cred ca este copil care sa nu fie atras de balti. Care sa nu fie incantat de o balaceala adevarata si fara restrictii prea multe, chiar daca vremea este ploioasa si cam mohorata. Si cred ca este absolut normal sa fie asa. Poate ca nu este un experiment stiintific ca la carte, insa este unul care ii poate aduce bucurie maxima copilului si poate observa in voie cum apa sare in toate partile atunci cand sare in balta. Poate ca nu ai cum sa ii aduci argumente stiintifice, insa nici nu ar avea rost cand fericirea si zambetul de pe fata copilului tau spune totul.

9. Circuitul apei in natura sau cum apare ploaia?
Este un experiment pentru care ai nevoie de multa rabdare.
Materiale necesare:
-o punga cu sistem de sigilare a continutului;
-apa;
-banda scotch;



Explicatie:  Daca nu ar exista apa pe Pamant nu ar exista nici vremea. Soarele incalzeste apa din rauri, fluvii, mari etc iar aceasta se transforma in aburi. Acestia urca spre cer si formeaza norii, apoi aceasta apa transformata in aburi cade inapoi pe Pamant sub forma de ploaie. Copilul sigur va fi incantat sa auda aceasta explicatie si sa vada acest circuit al apei chiar pe geamul din camera lui.

10. Sa puna apa cu pipeta pe cuburi lego
Un experiment simplu, fara prea multe explicatii, care este de fapt mai mult o joaca si un exercitiu de motricitate fina.
Materiale necesare:
-o pipeta;
-un pahar cu apa;
-un cub de construit Lego.





Extrasfaturi:  
  • Cand esti hotarat sa pregatesti totul pentru un experiment, fa asta cu entuziasm. Povesteste-i copilului despre experiment cu veselie si plin de incantare. Copilul se va molipsi de aceasta stare de la tine.
  • Este foarte important sa iti ajuti copilul sa observe tot ce se intampla cu obiectele analizate. 
  • Scoate in evidenta asemanari si deosebiri. Foloseste explicatii care sa il ajute pe cel mic sa inteleaga, dar sa ii trezeasca si interesul si curiozitate.
  • Nu te adanci prea mult in explicarea fenomenelor fizice pentru ca ii poti pierde atentia si interesul. 
  • Explica in timp ce observa ceea ce se intampla. 
Ti-a fost de ajutor acest articol? Daca consideri ca este util iti poti ajuta prietenii sa afle de el folosind butonul Distribuie de mai jos. Multumesc!

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu